Ohita
Projektipäällikkö Sanna Mikkola iloitsee yhteisistä saavutuksista.
Projektipäällikkö Sanna Mikkola iloitsee yhteisistä saavutuksista.

Tiedote -

Kestävämpi on parempi

Freshin ensimmäinen vastuullisuusohjelma on työn alla. Ohjelman odotetaan valmistuvan vuonna 2021, kertoo ohjelmatyötä vetävä Sanna Mikkola.

Freshin vastuullisuusohjelmaan tulee kirjauksia toiminnan kaikista eri puolista. Tapetilla on luonnollisesti niin ekologinen, sosiaalinen kuin taloudellinenkin kestävyys.

Ympäristöasioihin liittyen Freshille tärkeitä teemoja ovat mm. jätteiden vähentäminen ja energiankulutuksen optimointi. Sosiaaliseen kestävyyteen liittyviä asioita ovat mm. tasa-arvo työpaikalla, ihmisoikeudet, henkilöstön koulutuksen mahdollistaminen, työterveys sekä työturvallisuus.

Yrityksen on oltava myös kannattava ja kilpailukykyinen. ”Taloudelliseen kestävyyteen kuuluvia asioita ovat esimerkiksi kattava riskienhallinta ja korruptiota vastaan toimiminen sekä vastuulliset hankinnan periaatteet”, toteaa Mikkola.

Jätevallankumous

Freshin kaltainen elintarvikealan toimija on myös paljon vartijana siinä mielessä, että ruoan osuus kulutuksen ilmastovaikutuksista on suunnilleen yhtä suuri kuin liikenteen tai asumisen. Kun volyymipeluri onnistuu esimerkiksi hävikin hallinnassa, vaikutus todella on huomattava.

”Me olemme jo aikaisemmin onnistuneet hävikin karsimisessa varsin hyvin ja viime aikoina jätemäärän vähentämisessä on saatu aikaan hyviä tuloksia.”

Hävikin pienentämiseksi teemme ahkerasti töitä päivittäin monella eri osa-alueella. Tähän ketjuun kuuluu niin osto, suunnittelu, tuotanto kuin myös myyntiorganisaatio.

Kovaa trimmausta kentällä

Fresh on tehnyt myös hyvin läheistä työtä salaattiviljelijöiden kanssa varmistaakseen kaiken toiminnan vastuullisuuden ja painaakseen päästöt alas. ”Verkostomme suurin salaattiviljelijä vaihtoi muoviset kasvatusruukut biokompostoitaviin ruukkuihin ja näin muovinkulutus vähenee vuositasolla 7 600 kiloa”, Mikkola kertoo.

Vielä hurjempi luku liittyy kuljetuksiin ja pakkauksiin. Kun salaattia aikaisemmin kuljetettiin kertakäyttöisissä pahvilaatikoissa, tästä seurasi todellinen pahvivuori. Siirtyminen yhä uudestaan käytettäviin, kierrätettäviin muovilaatikoihin on muuttanut pelin kokonaan.

”Vuodessa olemme säästäneet 186 904 kiloa pahvia, jos vertaa nykyistä mallia tuohon vanhaan.” Määrä vastaa 40 rekkalastillista pahvia.

Myös kasvihuoneissa tapahtuu. Yhteistyössä Freshin kanssa salaattiviljelijät ovat kehittäneet toimintaa siten, että kasvihuonetta kohden saadaan tuotettua 20% enemmän jääsalaattia.

Auta kuluttajaa toimimaan kestävästi

Fresh haluaa mahdollistaa ja olla mukana edesauttamassa entistä vastuullisempaa kulutusta. Freshin tuotteet jo sinällään helpottavat siirtymistä kasvispainotteisempaan ruokavalioon. Ympäristön kannalta erityisen haitallisen hävikin syntymistä voidaan vähentää esimerkiksi kehittämällä sopivia pakkauskokoja, jolloin hävikki jää pieneksi tai sitä ei synny lainkaan.

”Olemme myös lisänneet kierrätysohjeet salaattipakkauksiimme,” Mikkola kertoo. Tuotekehityksessä testataan eri muovilaatuja herkeämättä, jotta löytyy niin kestävä ja laadukas materiaali, että sitä voi käyttää mahdollisimman vähän.

Tien päällä taas?

Oma lukunsa vastuullisuudessa on logistiikka. Kotimaan liikenteen osuus on noin viidennes maamme kaikista kasvihuonekaasupäästöistä ja kansallinen energia- ja ilmastostrategia linjaa, että liikenteen kasvihuonekaasupäästöt on puolitettava vuoteen 2030 mennessä. Mikkolan mukaan vastuullinen kuljetus pohjaa pitkälti tehokkaaseen optimointiin:

”Hyvällä suunnittelulla esimerkiksi vajaatehoiset siirtokuljetukset eri yksiköiden välillä saadaan karsittua pois.” Tällä saralla ”täydet laatikot, täydet autot” on hyvä ohjenuora, josta halutaan pitää kiinni.

Vastuullisuusohjelmaa tekemässä on oman talon väkeä käytännössä joka osa-alueelta. Toimitusjohtaja itse valvoo ohjelmatyötä, johon oman puumerkkinsä lyövät tuotanto, logistiikka, tutkimus & kehitys, laatu, ostot, kunnossapito sekä HR-tiimi. 

”Meillä on mukana tietämystä ihan joka puolelta, jotta saamme aikaan taatusti parhaan mahdollisen lopputuloksen.”

Tuotannosta kasvisten kuoret ja muut käyttökelvottomat osat menevät Jepuan biokaasulaitokselle hyötykäyttöön. Biokaasu on puhdas polttoaine, joka ei lisää kasvihuonepäästöjä. Kuva: Jepuan biokaasu. 


Lisätietoja: Projektipäällikkö Sanna Mikkola, 040 650 1147

Aiheet

Alueet


Fresh Servant Oy on vuonna 1995 perustettu hedelmiin ja vihanneksiin erikoistunut yritys. Tunnetuimmat brändimme ovat Hetki-salaatit ja SalaattiMestari-salaattibaari. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 66,9 M€. Toimipisteet meillä on Edsevössä, Seinäjoella ja Lapualla. Yrityksessä työskentelee tänä päivänä noin 500 henkilöä. Lisätietoja www.fresh.fi

Yhteyshenkilö/-t

Sami Haapasalmi

Sami Haapasalmi

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja 044 781 2430
Arja Sarre

Arja Sarre

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointipäällikkö Hetki-tuotteet 040 630 9911

Fresh Servant Oy

Fresh Servant Oy on vuonna 1995 perustettu voimakkaasti kasvava ja kehittyvä elintarvikealan yritys. Tunnetuimmat brändimme ovat Hetki–salaatit ja SalaattiMestari–salaattibaari. Hetki-salaatit on markkinajohtaja kuluttajapakatuissa salaattiaterioissa, joiden osuus valmisruoasta on noin 10 %. Toimipisteet meillä on Edsevössä, Seinäjoella ja Lapualla. Yrityksessä työskentelee tänä päivänä noin 500 henkilöä lähes 30:stä eri maasta. Lisätietoja www.fresh.fi.

Fresh Servant Oy
Marjasaarentie 12
68870 Edsevö
Suomi