Seuraa Fresh Servant Oy

Hyllymyllytys tuotti supertuloksen Kuopiossa

Lehdistötiedote   •   Tammi 08, 2019 15:40 EET

Osastonvastaava Antti Kolehmainen kuopiolaisesta K-Citymarket Päivärannasta on joutunut viime aikoina hieraisemaan silmiään kerran jos toisenkin. Eineshyllyn ”vihreä siipi” on tehnyt hurjaa myyntiä: esimerkiksi Freshin LounasHetki-salaattirasioiden menekki aikavälillä tammi-syyskuu 2018 on noussut 73 prosenttia siitä, mitä se oli edellisenä vuonna vastaavana ajankohtana.

”Sinäkin vuonna oli LounasHetki-tuotteilla rajua kasvua”, Kolehmainen päivittelee. Myydyin tuote – eli LounasHetki Kana-Taco – vielä tuplasi nuo luvut. ”Kana-Tacon myynti tammi-syyskuussa 2018 nousi 142 % edellisen vuoden vastaavasta”, vahvistaa Kolehmainen.

Osastonvastaava Antti Kolehmainen, Kuva: Merja ja Marko Paakkanen

Osastonvastaava Antti Kolehmainen esittelee K-Citymarket Päivärannan tuoresalaattivalikoimaa Kuvat: Merja ja Marko Paakkanen

Läpinäkyvästi vihreä

Kun siirrytään muutama kilometri etelämmäksi ja vieraillaan Kuopion torin laidalla sijaitsevassa K-market Kalakukossa, kuullaan pitkälti sama tarina. Kauppias Jarkko Ikonen kertoo, että salaattilaatikot ovat vallanneet eineshyllystä jo kolmanneksen – ja nälkä kasvaa (salaattia) syödessä.

”LounasHetki-salaatti on helppo, nopea ja hygieeninen tuote, joka on valmiiksi mietitty – se on esimerkiksi keskustassa työskentelevän toimistotyöntekijän kätevä napata lounaaksi”, Ikonen pohtii ja lisää, että muovirasioiden läpinäkyvyyden ansiosta asiakas tietää tasan tarkkaan, mitä saa.

Enemmän irti hyllytilasta

Uutta, vihreämpää linjaa on ollut rakentamassa Freshin kenttäpäällikkö Heidi Marttila, jonka erikoisalaa on ”hyllymyllytys”. Tällöin katsotaan valmisruokaosastoa kriittisellä silmällä ja pohditaan, miten kauppa saa mahdollisimman paljon irti tilasta ja tuotteista – ja tietenkin lisämyyntiä.

”Hyllymyllytyksessä suunnitellaan yhdessä kaupan väen kanssa, miten tuotteet pitäisi olla esillä ja mietitään asiakaskuntaa ja sen mieltymyksiä.” Marttilan tarkka silmä poimii einespuolelta helposti ”hyllynlämmittäjät”, jotka ovat mukana enemmän vanhasta muistista kuin tuoreen tutkimusdatan johdosta.

”Kun päästään eroon näistä hyllynlämmittäjistä, monesti tilaa alkaakin löytyä”, hän kuvailee.

Ja sitten kun sisäänajetaan uusia tuotteita, seurataan tarkkaan niiden menekkiä – jos joku alkaa heti kiriä kaulaa muihin, annetaan hittituotteelle lisää tilaa. ”Esimerkiksi juuri LounasHetki Kanataco on sellainen tuote. Se on meidän myydyin salaatti, joten yleensä paikassa kuin paikassa myynti on kovaa”, Marttila kertoo.

Varma sokkeli kasvulle

Antti Kolehmainen K-Citymarket Päivärannasta kertoo, että yhteistyö Heidi Marttilan kanssa lähti käyntiin mutkattomasti, kun Marttila tuli käymään keväällä 2017 ja yhdessä mietittiin valmisruokaosaston ”muodonmuutosta.”

”Sitten myllättiin niissä oikeissa kohdissa ja lopputulos on ollut todella toimiva, kuten valmissalaattiaterioiden kasvuluvut kertovat.”

Sen jälkeen, kun peruskonsepti saatiin kuosiin, on hyllyjä päivitetty muutamaankin otteeseen: esimerkiksi uudenmakuiset salaatit saavat aikaan sen, että Kolehmainen vähän ”fiksailee” kokonaisuutta.

Yhteistyö sujuu K-Market Kalakukon kauppiaalta Jarkko Ikoselta sekä Freshin kenttäpäälliköltä Heidi Marttilalta

Trendin harjalla

Heidi Marttila on myllyttänyt hyllyjä vuodesta 2016 ja nähnyt salaattilaatikoiden osuuden eineshyllystä pomppaavan 4-5 prosentista 13-15 prosenttiin niissä kaupoissa, joiden kanssa hän on tehnyt yhteistyötä. ”Ja niissä kaupoissa, joissa on vahva painotus lounasasiakkaisiin, salaattiaterioiden osuus voi olla jopa 25 %”, hän tietää.

Marttilan mukaan sama voidaan tehdä niin isossa kuin pienemmässäkin kaupassa: Fresh pystyy hoitamaan myös pienet tilauserät, jolloin kauppiasta ei hirvitä, että hyllyyn jää metrikaupalla hylkytavaraa, jos artikkeli ei myykään odotusten mukaan.”Tuote säilyy 5-6 päivää”, Marttila toteaa.

Duunarinkin ykkösvalinta?

Siinä missä Jarkko Ikonen tietää kertoa, että keskustan valkokaulusväki tungeksii salaattiboksien ympärillä lounasaikaan, Antti Kolehmainen on huomannut, että haalariporukkakin hamuaa salaattia lounaaksi.

”Meillä on tässä Citymarketin ympärillä jatkuvasti esimerkiksi erilaisia rakennustöitä ja asiakkaana on paljon työmiehiä. Paljon menee salaattilaatikoita ainakin porukan nuoremmille”, Kolehmainen paljastaa.

Fresh Servant Oy on vuonna 1995 perustettu voimakkaasti kasvava ja kehittyvä elintarvikealan yritys. Olemme markkinajohtaja kuluttajapakatuissa salaateissa. Tunnetuimmat brändimme ovat Hetki–salaatit ja SalaattiMestari–salaattibaari. Vuonna 2018 liikevaihtomme kasvoi noin 64,5 M euroon. Toimipisteet meillä on Pedersöressä, Mustasaaressa ja Lapualla. Yrityksessä työskentelee tänä päivänä yli 400 henkilöä. Lisätietoja www.fresh.fi

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.